غذاهای ممنوعه برای گربه و عوارض آن

غذای گربه
نگهداری گربه در این خانه یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا هست ولی بار مسئولیت سنگینی بر عهده ی صاحبان گربه دارد . ما در این مقاله به شما عزیزان نکاتی درباره ی غذاهای ممنوعه گربه و خطرات آن توضیح میدهیم.

با خواندن این مقاله شما بهتر و راحت تر از این فرشته های سیبیلو مراقبت می کنید .
غذای گربه
۱.دادن گوشت خام
در کشورهای پیشرفته در پرورش گربه ؛ به صورت هفتگی به گربه ها گوشت خام داده می شود . ولی با اصول مربوط به خوراک گربه .
اولین نکته ی مهم این است که : گربه از خوردن گوشت خام لذت میبرند . آنها با خوردن گوشت خام دچار اسهال و یا یبوست نمی شوند . ولی  اگر شما تصمیم گرفتید گوشت خام به گربه ی خود بدهید؛ باید چند نکته را رعایت کنید .
_گذاشتن گوشت خام در فریز ؛ به مدت ۲ الی ۳ روز
_ دادن ضد انگل به گربه به صورت مرتب ( ۲ ماه یکبار)
_ گوشت بی استخوان باشد .
_در صورت امکان از گوشت سفید مثل مرغ و بلدرچین استفاده شود .
البته گربه ها می توانند دل گوسفند؛ دل مرغ را هم بعد از فریز کردن میل کنند.
به دلیل اینکه گربه ها مرتبا ضد انگل استفاده می کنند ؛ نباید نگران بیماری و یا اینکه دچار انگل شود؛ باشید .
مضرات غذای چرب برای گربه: 
غذای چرب به مرور زمان گربه های خانگی را دچار افزایش وزن و مشکلات کبد و گوارش می‌کند .
اضافه وزن برای گربه ها بسیار مضر است . دادن غذاهایی مثل چربی گوشت ؛ لبنیاتی مثل : خامه و پنیر پر چرب بسیار برای او خطرناک است و از نظر علمی کار غیر منطقی است.
ممنوعیت دادن غذای مخصوص سگ به گربه ها:
یکی از رایج ترین اشتباهات ما انسان ها دادن غذای سگ به گربه ها است .
شاید حتی از روی خیرخواهی و دوست داشتن باشد . ولی با این کار سیستم گوارشی و معده ی گربه را به خطر می اندازیم .چرا که هر غذایی برای هر حیوان خاصی تولید می شود  و ما غذاهای فرآورده شده مشترک بین سگ و گربه نداریم .
شما میتوانید یک‌ مرغ پخته شده را هم به سگ و هم به گربه بدهید و هیچ مشکلی پیش نمی آید .ولی در غذاهایی که در کارخانه تولید می شود به این شکل نیست . غذایی که برای گربه ها تولید می شود دارای آنزیم مخصوص به روده گربه است.
دادن شیر به گربه ها:
لاکتوز موجود در شیر به شدت روده ی گربه را مورد تاثیر قرار می دهد و گربه به اسهال شدید مبتلا می شود.تمامی دامپزشک ها اعتقاد دارند که به هیچ عنوان نباید به گربه ها شیر داد مگر آنکه از شیر خشک های معتبر دنیا آنها را تغذیه کنیم . مثل شیر خشک رویال کنین.
ما معتقد هستیم حتی نباید شیر خوراکی لاکتوز دار هم گربه ها داد . چون احتمال اسهال وجود دارد .
تن ماهی انسانی:
همانطور که به شما عزیزان در ابتدا گفتیم نباید غذاهای انسانی و یا حیوانات دیگر را به گربه ها داد . سوال اکثر شما عزیزان از مجموعه کت باتی این است که : آیا میتوان تن ماهی انسانی به گربه ها داد؟!
جواب ما خیر است . غذاهایی که برای گربه تولید می شود حاوی مواد پروبیوتیکی است که برای هضم آن دچار مشکل نشوند .در صورتی که اغلب غذاهای کنسروی ما پروبیوتیک ندارد . باید در نظر داشته باشید گربه با خوردن تن ماهی احتمال مسمومیت شدید دارد و برای آن خطرناک است . اگر شما دوست دارید به گربه ی خود غذاهای کنسروی بدهید حتما باید از محصولات مخصوص خود گربه باشد .با اینکه ما پیشنهاد میکنیم به دلیل مواد نگهدارنده زیاد مثل نیترات در غذاهای کنسروی ؛ تا حد امکان آنها را به گربه ندهید . چون با مرور زمان به مشکلات معده و روده برخورد می کنند.
ماهی با استخوان : 
ماهی یکی از غذاهای بسیار لذیذ و دوست داشتنی گربه است. که شما می توانید حتی به صورت خام در دسترس گربه قرار بدهید .
ولی باید مد نظر داشته باشید به هیچ عنوان ماهی با استخوان را به گربه ندهید . چون احتمال گیر کردن استخوان در گلو و خفگی در گربه وجود دارد .
برای آنکه کار خود را راحت کنید شما میتوانید از ماهی کیلکا که به اندازه ی دوبند انگشت است به گربه بدهید . چون استخوان این ماهی بسیار نرم و قابل خوردن هست .
مجموعه کت باتی ماهی کیلکا را در رژیم غذایی مولدین خود دارد  و آن را از فروشگاه شهروند تهیه می‌کند.
ماهی کیلکا بدون سر و شکم خالی در بسته های فریز شده موجود است .
ممنوعیت سیر و پیاز در رژیم غذایی گربه : 
باید توجه داشته باشید که اگر دوست دارید برای گربه ی خانگی خود غذا درست کنید . به هیچ عنوان از پیاز و سیر داخل غذا استفاده نکنید . سیر به شدت برای گربه ها کمخونی به وجود می آورد و سیستم معده و گوارش حیوان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و احتمال اسهال شدید برای گربه وجود دارد.
پیاز هم به همین صورت ؛ چه خام و چه پخته برای گربه ها مضر هست .
اگر شما در تهیه غذای خانگی برای گربه ی خود از پیاز استفاده کنید؛ حیوان دچار مشکلات گوارشی خواهد شد .پس لطفاً به هیچ عنوان از پیاز و سیر برای پختن غذای خانگی برای گربه ها استفاده نکنید .
دادن شکلات و بستنی انسانی ممنوع است:
حتما تا حالا تجربه ی این را داشته آید که هنگام خوردن بستنی و یا شکلات گربه شما مدام از شما درخواست میکند تا کمی هم به او بدهید . اما هرگز به او ندهید .
چون خوردن بستنی و شکلات احتمال دیابت را در گربه بالا می برد و گربه به مرور زمان دچار مشکلات قلبی و عروقی  می شود .
حتی نباید از خامه انسانی هم به گربه ها داد. اگر شما مایل هستید که به گربه ی خود بستنی بدهید باید از بستنی مخصوص گربه برای گربه خود فراهم کنید.
ته مانده غذای انسانی: 
اولین نکته ای که باید توجه کنیم این است که گربه ها بسیار کنجکاو و شکمو هستند. و احتمال دارد هر وعده غذایی که شما مشغول خوردن هستید؛ خودشان را مهمان کنند و با چشمانی معصوم به شما خیره شوند .
ولی به هیچ وجه دلتان نسوزد .
آنها با خوردن غذای شما که دارای روغن و ادویه هست؛ بیمار می شوند .
شما بعد از هر وعده غذایی خود ؛ ته مانده ی غذا را سریعا از جلوی دست گربه بردارید چون طبق عادت به سراغ ظرفهای آشپزخانه میرود و به دنبال خوردن ته مانده غذای شماست.
ادویه ها هورمون های گربه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ویتامین ها ی انسانی : 
یکی از رایج ترین کارهای ما انسانها که همیشه به دنبال خود درمانی هستیم؛ دادن ویتامین انسانی به گربه است .  باید این را مد نظر داشته باشید ویتامین های انسانی برای وزن و سن انسان ها تولید می شود . اگر یک ویتامین که مناسب انسانی با وزن ۸۰ کیلو می باشد . به گربه ۴ کیلویی بدهیم؛ مطمعن باشید که گربه دچار مسمومیت غذایی خواهد شد اگر گربه شما نیاز به ویتامین داشت ؛ حتما باید از ویتامین های مخصوص خود گربه استفاده شود.
حتما قبل از دادن ویتامین باید با دامپزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *