آیا می توان مکمل های مخصوص انسان را برای گربه تجویز کرد؟!

مکمل های گربه

سوالی که برای تمامی صاحبان گربه پیش می آید ؛ این است که:

چه ویتامین ها و مکمل هایی برای گربه مفید هست ؟و اینکه چه میزان باید به گربه ویتامین و یا مکمل داده شود؟

در ابتدا باید بگوییم که ویتامین ها بخش مهمی از رژیم غذایی گربه ی شما هست . و برای داشتن یک زندگی سالم و بدون بیماری برای پت شما مهم است. به طور مثال سیستم ایمنی بدن گربه را قوی نگه می دارد؛ سموم بدن را دفع میکند؛ در هضم غذا نقش مهمی دارد؛ عضله سازی و پوشش سالم بدن مفید است.
همون طور که ویتامین B برای انسان مفید هست برای جلوگیری از ریزش مو؛ و پوشش سالم موی بدن گربه هم مفید هست.

با توجه به نحوه ی عملکرد ویتامین ها در گربه وجود تمام ویتامین ها ضروری است. اما آیا میتوان ویتامین هایی که انسان ها استفاده می کنند به گربه ها داد؟ آیا خطری آنها را تهدید می کند؟

باید گفت وزن و جثه ی گربه ها با انسان بسیار متفاوت است و به هیچ عنوان نمی شود ویتامینی که برای یک انسان به وزن ۸۰ کیلو داده میشود ؛ به یک گربه ی ۴ کیلویی داد و احتمال مسمومیت حیوان بسیار بالا هست . فقط با توصیه دامپزشک میتوان ویتامین را با دز و گرم توصیه شده بنا به سن و وزن پت ؛ به او داد .
خاطر نشان می کنیم که فقط حدود ۲۰ درصد از غذای مصرفی گربه ها باید ویتامین ها باشد ؛ ویتامین های خانواده ی: A B E C
شما با دادن غذاهای خشک با برندهای معتبر خارجی مثل جوسرا و رویال کنین که با ویتامین ها غنی شده اند؛ بخش مهمی از ویتامین ها را برای گربه ی خود فراهم می کنید؛ و می توانید هفته ای یک مرتبه به پت خود ؛ مثلا مکمل( تاپ تن) بدهید .

شما باید حتما قبل از دادن ویتامین های اضافه با دامپزشک خود مشورت کنید و دستور العمل مکمل ها را بگیرید.مثلا اگر گربه شما مشکل ریزش مو و یا مشکل استخوان دارد؛ باید ویتامین مخصوص استفاده کند.یا اگر گربه ای دچار دیابت و اضافه وزن هست باید رژیم غذایی متفاوتی داشته باشد.
با درست کردن بعضی از غذاهای خانگی شما می توانید بخش مهمی از ویتامین های گربه خود را به بدن او برسانید. غذاهایی مانند: بلدرچین؛بوقلمون؛ سینه مرغ و ….

هر گربه در سنین مختلفی باید رژیم خاص خود را داشته باشد تا دچار اضافه وزن نشود.

خرید و فروش گربه

نکته ای درباره ی غذاهای بی کیفیت :

شما با دادن برخی از غذاهای ایرانی بی کیفیت و ارزان حتما پیش خود فکر می کنید که از نظر مالی بسیار به صرفه هست ولی باید بدانید گربه ی شما پس از خوردن این قبیل غذاها به مرور زمان دچار مشکلات جسمانی خواهد شد و هزینه درمان آن بسیار زیاد خواهد بود پس ما توصیه میکنیم حتما از غذای با کیفیت استفاده کنید.
در صورت استفاده از ویتامین و یا مکمل بیش از دوز تعیین شده ؛ گربه هایپر ویتامین شده یعنی دچار مسمومیت میشود؛ دچار استفراغ ؛ اسهال و… می شود.

نقش پروتئین در غذاهای گربه :

استفاده غذای حاوی پروتئین برای گربه ها بسیار ضروری است و یک رژیم غذایی بسیار عالی به حساب می‌آید. داشتن تمامی اسید آمینه در رژیم غذایی گربه بسیار مهم است و مستقیم بر روی طول عمر و کیفیت زندگی این فرشته های سیبیلو تاثیر می گذارد. پروتیین ها همراه کربوهیدرات ها یکی از مواد مغذی هستند که انرژی را تأمین می کنند ؛ ده گرم پروتیین حدود ۴۰ کیلو کالری انرژی قابل متابولیسم را فراهم میکند.
پروتئین ها بسیار نقش مهمی در بدن گربه دارند آنها در اصل سازنده ی تمام بافت های بدن هستند. مثل: استخوان ها؛ غضروف ها؛ رباط ها؛ تاندون ها و ماهیچه ها . پوست ؛ مو؛ کلاژن و خون. و نقش مهمی در موارد آنزیم ها هورمون ها؛ پادتن ها دارند.

چند احتیاط درباره ی ویتامین ها:

ممکن است بعضی از ویتامین ها بسیار بوی خوبی داشته باشند؛ و گربه ی شما برای خوردن آن بسیار مشتاق باشد. ولی باید بدانید ممکن است برای پت شما بسیار خطرناک باشد . استفاده ی بیش از حد ویتامین ها ممکن است غلظت خون را در گربه ها بالا ببرد و قابل توجه است که به هیچ عنوان نباید قرص های ویتامین را در دسترس حیوان گذاشت.

خرید گربه بامزه

غذاهایی که خوردن آن برای سلامتی گربه مضر است:

نگهداری گربه در خانه یک تجربه بسیار جذاب و مهم است.
گربه بسیار حیوان پوست داشتنی؛ زیبا؛ ملوس با شخصیت انسانی است.
یکی از کارهایی که باید در مقابل گربه ها رعایت کنیم ؛ ندادن غذای مضر است. غذاهایی که ذکر میکنیم به هیچ عنوان در اختیار گربه نگذارید.
مشاهده شده به دلیل علاقه فراوان و محبت به گربه؛ غذای سگ را به گربه داده اند. باید بدانیم که آنزیم های روده ی این دو حیوان باهم متفاوت هست. هر غذای تولید شده مخصوص همان نژاد حیوان است . ما غذای مخصوص سگ و گربه در یک بسته بندی را نداریم ؛ آن هم به دلیل تفاوت گوارش و سیستم آناتومی این موجودات است .

ندادن لبنیات:
بارها و بارها تاکید کردیم به هیچ عنوان لبنیات مختص انسانی را به گربه ندهید. زیرا لاکتوز موجود در لبنیات باعث دیابت و اسهال و استفراغ در گربه ها می شود .

ندادن غذاهای چرب و روغنی:
به هیچ وجه غذاهای سرخ شده ؛ روغنی ؛ برنج پر روغن و .. به پت ندهید زیرا باعث بیماری و افزایش وزن می شود .
گربه ها به دلیل بوی ادویه و رنگ و لعاب ؛ دوست دارند از غذاهای ما تغذیه کنند ؛ ولی باید بدانیم که ادویه موجود و روغنی بودن غذا باعث بیماری و افزایش وزن در آنها می شود .

ندادن غذاهای ادویه دار:
یکی از مواردی که مستقیم بر روی گربه شما تاثیر منفی می گذارد ؛ ادویه ها هست. ادویه باعث ریزش مو؛ مشکل هورمون؛ اسهال ؛ استفراغ می شود . بنابراین اگر غذای ادویه دار برای خود پختید به هیچ عنوان به گربه ندهید .
حتی نمک و شکر هم برای گربه مضر هست.

ندادن کنسرو ماهی انسانی :
ما بارها توضیح دادیم که نباید از غذای خود به گربه ها بدهیم . این شامل کنسروها هم می شود .
مخصوص کنسرو ماهی به دلیل داشتن نیترات بسیار زیاد ؛ گربه ها را با مشکل گوارشی درگیر می‌کند . فقط توصیه میشود از کنسرو مخصوص گربه ها به آنها بدهید .

ماهی استخوان دار:
اگر قراراست به گربه خود ماهی بدهید فقط کیلکا بدهید به غیر از آن حتما اول تیغ ماهی را جدا کنید تا در گلوی گربه گیر نکند . چون گربه قادر نیست تیغ را جدا کند و باعث خفه شدن پت شما می شود.

استفاده نکردن از پیاز و سیر:
وقتی برای خود غذا درست میکنید معمولا داخل آن پیاز و یا سیر می‌ریزید. باید توجه داشته باشید به هیچ عنوان برای غذای خانگی برای گربه ها از پیاز و سیر استفاده نکنید.

ندادن شکلات و بستنی انسانی:
به هیچ عنوان به پت خود شکلات و بستنی خود را ندهید. انها بسیار مایل هستند که از شکلات و بستنی شما استفاده کنند ؛ به هیچ عنوان دلتان برای گربه ها در موقع خوردن مخصوص بستنی نسوزد؛ چون گربه به شدت مستعد دیابت هست ؛ و با خوردن بستنی سریعا میتواند در استانه این بیماری قرار بگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *